Al een poosje in Malta! - Reisverslag uit Malta, Malta van Harmke - WaarBenJij.nu Al een poosje in Malta! - Reisverslag uit Malta, Malta van Harmke - WaarBenJij.nu

Al een poosje in Malta!

Blijf op de hoogte en volg Harmke

03 Februari 2014 | Malta, Malta

Het heeft even geduurd, maar hier toch weer een verslag!
Allereerst iedereen bedankt voor de lieve kaartjes, mailtjes en andere berichten die ik ontvang, wat een steun!
Ik moet eerlijk bekennen dat ik thuis best wel mis, en ik kom dan ook wat eerder naar huis en doe mijn examen gewoon in Nederland.

Verder gaat het leven hier z'n gangetje. Februari wordt hier echt als een wintermaand gezien, en het is ook wel een beetje kouder dan de eerste paar weken moet ik eerlijk zeggen. Ik heb al een extra jas gekocht, maar het is hier alsnog vaak 15 graden.

Iedere dag naar school gaan en intensief met een taal bezig zijn is wel heel vermoeiend! Vaak zijn alle studenten rond drie uur helemaal op. Maar het is wel altijd leuk, je ontmoet mensen van veel verschillende nationaliteiten.
Vandaag zat ik bijvoorbeeld in een conversatie klas met negen verschillende mensen waarvan iedereen uit een ander land kwam. Waaronder Zweden, Frankrijk, Italië, Oekraïne, Rusland, Zwitserland, Duitsland en ik natuurlijk uit Nederland. Heel leuk om dan te praten over onderwerpen als hoe je in jouw land eigenlijk beïnvloed word als je aan het shoppen bent. Vooral Italië blijkt er een genie in te zijn.

Het Zwitserse meisje waar ik eerder les mee had is weer naar huis en nu heb ik iedere morgen les met een Zwitserse jongen Marek. In de middag heb ik conversatie les met, zoals jullie net lazen, heel veel verschillende mensen.

Maar ik ben afgelopen weken natuurlijk niet alleen naar school geweest! Malta is vol met bezienswaardigheden en leuke dingen om te doen. Zo heb ik al twee keer octopus gegeten, en ik moet zeggen, het is heerlijk! Ik moest me eerst wel even over het idee heen zetten, want je kan echt zien dat het van een octopus komt. De eerste keer at ik het op een markt in een havenstadje, waar ze het in de frituurpan hadden gedaan en gezout. De tweede keer at ik het gewoon bij mijn gastgezin, waar ze het gewoon door de spaghetti bolognese hadden gedaan!

Ook ben ik naar grotten geweest die meer dan vijfduizend jaar geleden in gebruik werden genomen en die tot 1800 nog steeds bewoont werden. Verder zijn er veel musea, de ene iets interessanter dan de andere. Veel verhalen gaan over de ridders van Sint John, een soort speciale orde. Hier ongeveer net zo berucht en beroemd zo als wij koning Arthur en de ridders van de ronde tafel kennen. Ieder thema komt eigenlijk weer terug op deze ridders, die Malta jarenlang tegen islamitische aanvallen vanuit Arabië hebben beschermd.

Twee bijzondere plekken waren de bossen hier in het westen. Wat eigenlijk meer een grote sinaasappelboomgaard is naar onze begrippen. Maar een heerlijk rustgevende plek na de gebruikelijke drukke havens en markten waar je normaal komt. Ook de Dingli cliffs waren prachtig om te bewonderen, al was het weer toen wel wat slecht.

Ik ben ook een dagje met wat vrienden naar Gozo, een ander eiland, geweest. Als jullie ooit deze kant op komen zeker de moeite waard! Vooral de Azure Window, is adembenemend.
Ik plaats er wat foto's bij, en die spreken vast voor zich!



  • 03 Februari 2014 - 22:18

    Willy Westerman:

    Lieve Harmke,

    Wat een leuke foto,s. Lekker zo even wat ontspanning tussen door.
    Je bent er nu eenmaal. Gaat het met je studie nog steeds goed? Al vloeiend Engels praten?
    Fijn dat je in Ned. Examen kunt doen. Groetjes oom Fred en tante Willy

  • 04 Februari 2014 - 00:33

    Joop Van Den Akker:

    Zo dat ziet er niet echt smakelijk uit...inktvis....maar ik geloof je op je woord, LS je zegt dat het lekker is. Wat een andere wereld,dan ons vlakke landje. Je verblijft loopt dus wat anders dan gedacht....toch vind ik het dapper wat je daar doet. En huh...terzijnertijd welkom weer in Nederland, maar probeer er toch nog wel een goede tijd van te maken.

  • 04 Februari 2014 - 00:34

    Joop Van Den Akker:

    Hoe dan ook.....ga met God!

  • 04 Februari 2014 - 09:31

    Alianne:

    Hey Harmke,
    Leuk om weer een verslag te lezen.
    En mooie foto's hoor!
    Geniet er nog even van.
    Groetjes uit Roodeschool
    Alianne

  • 04 Februari 2014 - 20:02

    Klaas En Reina Elzes:

    Hallo Harmke, wat is het leuk om jouw reisverhaal te lezen, en we vinden het ook dapper om zo je engels sterker te laten maken, en dan die mooie foto,s geniet ervan...
    Vriendin van Jaap is naar Sri-Lanka geweest en is daar een mnd gaan werken in en kindertehuis ziekenhuis en 1 week bij de olifanten verzorging geweest........Ook geweldige foto,s en verslagen, een levens eraring is het wel....wij werken als vrijwillers in het zeemanshuis, en spreken dan vaak met de zeelui engels, we hebben nog 2 jaar in de wintermaanden Russchies willen leren, maar dat valt erg tegen, het blijft bij woordjes, en korte zinnen, dus dan maar weer engels........als je weer thuis bent, ga maar een keertje mee, als je zin hebt, wij doen dit al meer dan 13 jaar, en maken soms erg leuke dingen mee.
    Harmke we wensen jou een fijne tijd toe op Malta, is dit stage of vrijwillig..........
    Een warme groet van fam. Elzes

  • 04 Februari 2014 - 20:20

    Willem En Ina:

    Leuk Harmke om je reisverslag te lezen,een heel andere wereld.Wel dapper om zo,n eind van huis te studeren,geniet er van en tot de volgende keer.
    groetjes
    willem en ina.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malta, Malta

Eerste dagen in Malta!

De eerste paar dagen in Malta zitten er alweer op! Langzaam raak je al een beetje gewend aan 'the way of life'. Maar ik zal bij het begin beginnen.
Zaterdag vloog ik van Eindhoven rond een uur of elf 's morgens naar Malta. ik was hier om kwart voor twee. Iemand van de school waar ik les heb haalde me daar op (ze stond er echt met zo'n bordje met m'n naam erop ;p). De vlucht ging geheel probleemloos, dus dat scheelde weer.
Toen ik buitenkwam was het hier echt warm! Ik had drie lagen kleding aan (want dat paste niet meer in mijn tas) terwijl het hier 20 graden was en het zonnetje lekker scheen.
De taximevrouw bracht me naar mijn gastgezin en liet onderweg nog even zien waar de school is. In totaal maar een ritje van een kwartier.
Aangekomen bij mijn gastgezin kreeg ik een hartelijk welkom en een snelle rondleiding door het huis. De huizen hier in Malta zitten echt heel gek in elkaar. Het huis waar ik logeer is zo'n vijf verdiepingen hoog en vierkant, in het midden is een soort binnenplaatsje van ongeveer 10m2 waar elke ruimte een raam op heeft. Verder bestaat het huis uit allemaal trappen, niet echt verdiepingen. Ik had wel even tijd nodig om te onthouden waar de badkamer was! Voor elke ruimte is een andere trap dus het is nogal een doolhof, en alles is van steen, wat wel een beetje koud is. Maarja in de zomer zal dat vast heerlijk zijn.
Eigenlijk is er op de begane grond alleen maar een entree hal en het begin van twee trappenhuizen. Er is een klein trappenhuis die uitkomt op mijn kamer, en een grote die eigenlijk in verbinding staat met alle andere ruimtes. De keuken zit helemaal bovenin het huis, samen met de privégedeeltes van mijn gastgezin.
Oké misschien een beetje een groot verslag maar het koste me nogal veel moeite om dat allemaal uit te vogelen!

Mijn gastgezin bestaat uit een moeder van een jaar of 55 en een zoon van 23. De moeder (Juanita) is onderwijzeres op een soort speciaal basisonderwijs. En de zoon geeft in de zomer duiklessen. Samen zorgen ze ook voor de gast studenten. Op dit moment is er ook een student uit Duitsland, Sebastian, hij is ongeveer 36 jaar en is hier maar voor een weekje. Wel een aardige vent en we zitten op dezelfde school, dus dat is gezellig.
Verder hebben ze hier nog twee honden en twee katten. Maar die komen allemaal nauwelijks buiten, wel een beetje zielig.
Eigenlijk ben ik niet zoveel bij het gastgezin, we ontbijten samen en hebben samen avondeten, verder heb ik niet zoveel met ze te maken.
Zaterdagmiddag toen ik aankwam heeft Markus (de zoon) me wel een beetje wegwijs gemaakt door Valletta, de stad waar ik ben.
Het is een heel simpele stad want het zit net zo in elkaar als New York, alleen dan heel klein. Alle straten zijn recht en de zijstraten liggen daar haaks op. Verder is het hier Katholiek dus alles heeft een katholieke naam als st. pauls, st. christopher etcetera.
Zondagochtend ben ik met de bus naar een havenstadje hier in de buurt geweest, te zien op de foto's met de vrolijke gele bootjes. Het stadje heet Marsaxlokk, wel een beetje wennen met uitspreken!
Het verkeer in Malta is heel grappig, iedereen rijdt natuurlijk links maar je kunt goed merken dat het echt een mengelmoes van westerse welvaart en oosterse cultuur is. Iedereen crost een beetje langs elkaar heen. De rotondes zijn meestal tweebaanswegen en iedereen gooit z'n auto er maar een beetje tussen. Wat nogal eens scheldkanonnades van de buschauffeur opleverde.
's middags heb ik nog een wandeling door Valletta gemaakt om alles rustig te verkennen. In de straat die parallel loopt aan de straat waar ik logeer, staat het parlementsgebouw, de bibliotheek en de rechtzaal. Allemaal immense gebouwen die vast de moeite waard zijn om te bezichtigen. De foto met de poort is van het parlementsgebouw, echt maar twee minuten lopen.
Malta is heel heuvelachtig en de wegen zijn wel slecht, dus dat is even wennen.

Vandaag was mijn eerste schooldag, samen met de Duitse student wandelde ik naar school (maar 5 minuutjes). Het onweerde vanmorgen en de regen kwam met bakken uit de hemel. De waterafvoer is niet heel goed geregeld dus kreeg wel natte sokken. Gelukkig mocht ik een paraplu van Juanita lenen.
Op schol begonnen we met een test om je niveau te bepalen, daarna werden we in kleine klasjes opgedeeld. Ik zit maar met één andere studente (uit Zwitserland) samen! Bijna privéles dus. Mijn lerares is een Ierse maar ze is opgegroeid in Londen. Ze is een jaar of vijftig denk ik. Heel aardige vrouw, we hebben zo'n 6 uur per dag les van haar! Ons niveau is nog best wel laag dus we moeten hard werken om het benodigde niveau te halen. Maar het zijn wel hele leuke lessen!

Daarna had ik met meerdere studenten nog een eenmalige pronunciation les, het oefenen van klanken. Het leverde nogal grappige scenario's op!
De meeste studenten zijn trouwens Duits of uit Libië, tot nu toe ben ik de enige Nederlander, er is ook een meisje uit België (Frans) en een man uit Japan.

Toen was het alweer vier uur dus ben ik naar huis gewandeld en begonnen aan mijn reisverslag! Zo meteen lekker eten!

Al met al begin ik me al een beetje thuis te voelen, vooral de school vind ik erg leuk!

Recente Reisverslagen:

03 Februari 2014

Al een poosje in Malta!

13 Januari 2014

De eerste week zit erop!

06 Januari 2014

Eerste dagen in Malta
Harmke

Actief sinds 06 Jan. 2014
Verslag gelezen: 1033
Totaal aantal bezoekers 3392

Voorgaande reizen:

04 Januari 2014 - 06 Januari 2014

Eerste dagen in Malta!

Landen bezocht: